Skrattretande - inte!

Alla vet ju vid det här laget att jag var med i tågurspårningen i Stöde. Det har jag ju berättat om både här och där. Det är ju redan flera veckor sedan och jag önskade verkligen att jag kunde lägga det bakom mig. Allt gick ju bra och så vidare...jag har ju blivit undersökt av flera läkare - både på Hälsocentralen och på akuten. Jag har fått röntgen och två oberoende läkare har konstaterat att skelettet klarat sig bra men att musklerna har försvarat & skyddat kroppen genom att spänna och knyta! Jag får ondare och ondare i nacke och rygg - och jag känner att jag verkligen skulle behöva några rejäla genomkörare av musklerna för att få dem att släppa lite. Problemet är det att jag verkligen inte har några pengar att spendera på det just nu. Annars skulle jag ha gjort det för länge sen. Då kom jag på den fantastiska idén att faktiskt kontakta de försäkringsbolag som jag gladeligen betalar in premier till varje månad. Mitt skadeanspråk är alltså kostnader för läkarbesök samt behandling hos sjukgymnast eller liknande. Det som är utmaningen i det här är att jag själv inte riktigt kan definiera om jag reste i tjänsten eller privat. Min resa var betald av arbetsgivaren - men konferensen jag besökte var ju över på fredagen - och jag åkte inte hem förrän på söndag natt...och min tanke var att jag skulle gå direkt från tågstationen till jobbet på måndag morgon. Så när tåget spårade där i 06 tiden...var jag då ute på en resa i tjänsten - eller var det på min fritid?
Nu har jag varit i kontakt med följande för att få svar på min fråga: 
- TryggHansa - där jag har min privata olycksfallsförsäkring
- AkademikerFörsäkring - där jag har min olycksfallsförsäkring som gruppmedlem i facket
- AFA - som reglerar skador som inträffar i tjänst
- ERV - som Östersunds Kommun har tjänstereseförsäkring hos
- SJ´s kundombudsman som redan har beviljat mig 500 kr i schabloniserad särskild ersättning och som uppmanar mig att meddela ytterligare krav i enlighet med SJs allmänna villkor för befodran i järnvägstrafik och i järnvägstrafiklagen. 
- Trafikförsäkringsföreningen - eftersom handläggaren på TryggHansa genast hänvisade mig dit. 
 
Ja, ingen är så tacksam som jag att jag inte skadade mig allvarligare än vad jag gjorde. Vem skulle ha drivit den här frågan i mitt ställe - om jag inte själv hade kunnat föra min talan och ställa mina krav? Sänder en tanke till alla därute som faktiskt varit och är i den situationen...

Kommentarer
Postat av: Marika

"Tjänstereseförsäkringen gäller inte då du har avbrutit denna i och med det privata ärendet med att spendera helgen hos din bror" - tack för det första svaret...

2012-12-17 @ 14:11:03
Postat av: Malle

<3!

2012-12-17 @ 21:14:18
Postat av: Madde

Ja de e ju en djungel med försäkringarna. Inte lätt att förstå, och det är alltid nåt kryphål där man gjort fel så man inte får ut nåt. Men stå på Dig och kräv ersättning! Ge Dig inte!

2012-12-18 @ 12:34:34
Postat av: Lilian

Instämmer med Madde! Ge dig inte! <3

Kraaaamar!

2013-01-05 @ 20:10:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0