Soppreceptet

Du bad ju om receptet på soppan Lilian och här kommer det :)

400 g hackad, blandad svamp (jag hade bara trattkantareller och det blev bra)
25 g smör
2 hackade schalottenlökar
6 dl vatten
2 msk kantarell- eller kycklingfond
3 dl grädde
0,5 msk soja
ev. 1 msk sherry eller konjak
svartpeppar och salt

1. Koka ur svampen i en stekpanna tills all vätska kokat in.
2. Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn svamp och lök i ca. 5 minuter.
3. Lägg över i en kastrull och tillsätt vatten och fond.
4. Låt sjuda utan lock i 8-10 minuter.
5. Häll i grädden och låt sjuda i ytterligare 5 minuter.
6. Mixa soppan med en stavmixer. Smaka av med soja, eventuell sherry eller konjak, salt och peppar.

Jag har ingen stavmixer och använde därför kniven på matberedaren och det gick också bra. Åt en ciabatta med ost på till och det var supergott!

Ska ut till Bälg imorron och leta svamp. Har upptäckt att jag tycker bäst om Karl Johan så jag hoppas hitta lite sån också!

Kommentarer
Postat av: Lilian

Åh, tack!:o) Vad glad jag blir att du kom ihåg!:D Tror aldrig jag ätit Karl Johan, men jag älskar verkligen kantareller - och annan svamp med för den delen...!:D

2011-10-02 @ 00:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0