Grammatik

Substantiv, adjektiv, verb, pronomen, konjunktioner, adverb, prepositioner, negation, adverbial, subjekt, predikat, objekt, predikativ, finitiv verb, huvudsatser, bisatser, fraser, norminalfras, morfem, fonem, innehållsord, formord, öppna ordklasser, verbens tempus, presens, verbets konstruktion och ungerfär en miljon andra saker som jag tydligen ska kunna efter idag?! Nog för att jag är smart, men jag är även väldigt gammal och det jag lärde mig i skolan har jag glömt och det jag kommer ihåg har säkert förändrats! Jaja, jag vet att det här kommer jag att fixa det är ju inte matte vi snackar ;) men lite segt i kolan är det nu. Som tur är ska vi i studiegruppen börja lite försiktigt i morgon med att plocka ut ordklasser ur en text i morgonbitti och sen jobbar vi väl vidare därifrån i sakta mak! Performansanalys är målet i den här kursen!

Lärde ni er den här ramsan i skolan?

Verb är sådant man kan göra, som att hoppa, se och höra.
Adjektiv beskriver hur saker är, så som liten, rund och skär.
Substantiv är namn på ting, sådana som boll och ring.

Jag minns den inte.

Kram


Kommentarer
Postat av: Madde

Nä, den där känner jag inte igen.....!

2011-11-08 @ 20:37:05
URL: http://mystepsisters.blogg.se/
Postat av: Jenny

Helt plötsligt längtar jag efter lite grammatikstudier, på riktigt alltså :) Tycker det är kul att ta ut subjekt och predikat och fundera över morfem och fonem!!



Jag fick lära mig en ramsa som liknar din men jag minns den så här:

Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring. Verb är sådant som man gör, till exempel går och kör. Adjektiv är sånt man är, till exempel dum och kär.

2011-11-08 @ 20:47:20
Postat av: Åsa T

Den här är också fin:



Substantiv är namn på ting

till exempel boll och ring



Adjektiven sen oss lär

hurdana tingen är:

glada, snälla, rara

så som vi ska vara



Verb är sånt

som man kan göra

till exempel gå och köra



Räkneord

som ett, två, tre

det är nåt att räkna mé



Pronomen

som den och det

används för det

man ändå vet



Prepositioner

före substantiven står.

Det blir till jul, vid påsk

eller i vår.



Adverben används lätt

för rum, tid och sätt.



Konjunktioner

som och, men,

för och då

kan göra meningar så långa så.



Interjektioner

säger vad vi känner

när det värker, svider

och bränner

2011-11-09 @ 10:31:00
Postat av: Åsa T

En lättare variant är annars:



Substantiv är ord som du sätter fan eller jävel efter: klockfan,gubbjävel,hammarjävel etc.



Adjektiv är ord som du sätter skit före skitbra,skitsnygg,skithäftig etc.



Verb är ord du sätter "utav bara helvete" efter:

Drack utav bara helvete, körde utav bara helvete,dansade utav bara helvete etc.



Så nu är det skitenkelt för ungjävlarna att lära sig utav bara helvete.

2011-11-09 @ 10:32:12
Postat av: Malle

Den var bättre, ett bra flyt i den!



Jag tycker det är jättesnurrigt nu, hjälper inte att läraren är väldigt osäker och inte riktigt kan förklara. Sen är alla föreläsningar inspelade så man kan inte fråga:( lite kul är det iallafall..

2011-11-09 @ 10:34:06
URL: http://mystepsisters.blogg.se/
Postat av: Malle

Härligt Åsa, tänkte lära mina barn alla dessa ramsor, en bra hjälp på traven. Läste i en bok om , jävel, skit och helvete idag på studiegruppen..uppskattades inte av alla i gruppen =)

2011-11-09 @ 10:39:24
URL: http://mystepsisters.blogg.se/
Postat av: Åsa T

Äh vilka torrisar! :P Lycka till med grammatiken!

2011-11-09 @ 14:10:53
Postat av: Malle

Tack, det kommer jag att behöva! Fick en 5:a på gymnasiet i sv...märks inget av det nu kan jag upplysa om :D

2011-11-09 @ 19:12:09
URL: http://mystepsisters.blogg.se/
Postat av: Lilian

Underbara ramsor och jag känner igen två!:D

2011-11-10 @ 05:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0