Paris :o)


Nu fick jag lite tid över att berätta om vår tripp till Paris så då passar jag på. Det tog lite tid att ladda upp bilderna...;o)

Vi hade en jättehärlig helg - när vi väl kom iväg ska väl tilläggas. Vi fick nämligen vänta ute på Säve i rätt många timmar. Vi skulle ju ha haft en hel fredagseftermiddag i Paris också, men vi kom dit först vi 21-tiden på kvällen, men det är väl sånt man får räkna med helt enkelt om man åker med Ryan Air. Det var inget problem med vädret eller så, utan de var tvungna att hämta in ett nytt flyplan. Själva flygresan gick jättebra och Julian tyckte att det var både spännande och roligt, så han var nöjd båda turerna som tur var.

Hotellet vi bodde på låg bra till, med gångavstånd till både centrum och Montmartre. Hotellet var det väl inget större fel på, förutom att rummet hade heltäckningsmatta och englasfönster. Jag ogillar heltäckningsmattor måste jag säga och bara tanken på en sådan i ett hotellrum gör att jag får allergiska utslag. Englasfönster gjorde att det var kallt i vårt rum, tyckte jag, men en annan resenär sa att vi ju kunde vara glada att det ändå var så pass varmt när vi var där (ca 15-16 + på lördagen t ex) för att det tydligen brukar kunna vara mycket kallare - och naturligtvis inomhus också då. Badrummet var nog rätt nykaklat, så om det hade varit varmare där hade det nog känts bättre - om man som jag är den gnälliga typen.

Vi åt inga smalfrukostar direkt, utan det var croissanter, bröd, bullar, ostar, marmelader, sylter, chokladflingor etc., så det kändes ju lite som en chock att komma hem sedan ;o)

Vi gick naturligtvis till underbara Louvren. Helt otroligt stort och det fanns ju inte en chans att vi skulle hinna igenom allt tyvärr, så jag måste nog dit igen. Mycket fint att se och verkligen en häftig upplevelse! Själva byggnaden (byggnaderna) i sig är helt magnifik och roligt att se kända verk som man vet är målade för så längesedan.





Något som alltid är roligt med att åka utomlands är ju möjligheten att prova ett annat kök än det svenska. Både jag och Mathias prövade Escargots (sniglar för den som inte kan se vad det är) och det var väldigt gott! Det var kanske mest kryddningen som bidrog till det, men konsistensen gjorde nog sitt också. Sedan åt Mathias Coq au Vin och jag åt Canard Confit. Mycket gott! Julian fick kyckling med pompa och det var han nöjd med, särskilt som han fick ketchup till för första gången. Inga prickar fick han heller.


På restaurangen tyckte servitörerna att Julian var så duktig och vi hade ju läst i vår reseguidebok att fransmän inte gillar "l'enfants terribles", så det var ju tur - eller om det var deras smarta trick att få högre dricks;o)

När vi skulle till Eiffeltornet så regnade det som tusan och man fick inte gå upp för det var avstängt, men det var häftigt och snyggt att se i alla fall! Väldigt coolt med belysningen i mörkret - och STORT!!!


I Montmartre ligger Sacre Coeur, så dit gick vi också. Vacker byggnad och långa trappor;o) Julian tyckte att det var toppen, medan vi som hade vagnen att dra på kanske tyckte att det var lite mindre toppen. I anslutning till området låg det en liten lekplats där det även fanns en karusell, så lyckan var gjord. Mathias ser ju lika nöjd ut han, så det var nog en höjdare.




Montmartre är en vacker och mysig stadsdel med många mysiga caféer och en hel del restauranger, samt turistfällor. Vi hittade ett mysigt café där vi valde att sätta oss ute, så vi kunde njuta av det vackra vädret.





Moulin Rouge är ju välkänt, så det fick komma med på bild förstås;o)

Vi var upp i Triumfbågen på taket och där kan man snacka om utsikt! Jag blev inte så sugen på att titta rakt ner, men att titta ut över staden var helt ok!:o) Tyvärr kunde jag inte föra över någon bild på själva bågen, men utsikten kan ni ju se i alla fall...




Vi gick mycket när vi var i Paris och åkte också mycket tunnelbana, men man är väldigt bortskämd i Sverige med att så mycket är handikapp/barnvagnsanpassat. I Paris kunde det på sin höjd finnas en rulltrappa ner på vissa ställen, men det var mycket sällsynt. Fransmännen var dock mycket hjälpsamma och om jag eller Mathias inte direkt tog tag i vagnen för att hjälpas åt kom det direkt någon och bar utan att ens fråga om man behövde hjälp. 


När vi gick längs Champs Elysées var jag för första gången in i en riktig Louis Vutton-butik. Det var faktiskt ganska häftigt! Jag har aldrig känt ett behov av en sådan väska, men när jag var där inne dök det upp en spännande och främmande känsla att jag kanske ville ha en sådan väska någon gång. Jag blev nästan lite lycklig av att vara där inne. Sedan när vi kom ut på gatan och jag såg kvinnor och män som tiggde, så försvann den förstås...

Det man hört om att fransmän inte vill prata engelska upplevde vi bara en gång, då vi fick ett mycket kort och bestämt "NO!" som svar på frågan. Annars var de väldigt tillmötesgående, hjälpsamma och trevliga i Paris!:o)

Jag åker gärna dit igen och kan rekommendera er andra att åka dit. Jag vill nog åka på våren eller sommaren nästa gång, så att jag slipper fundera på varför de har englasfönster...;o)










Kommentarer
Postat av: Malle

Underbart! Vilken stad det verkar vara, måste nog få se Paris någongång vi med!!

2011-01-24 @ 09:34:06
Postat av: Lilian

Ja, och Mahias kom med den briljanta idéen att vi kan åka dit i ett par dagar och åka på Disneyland med allihopa någon gång! :o) Det vore nog skitskoj!:o)

2011-01-24 @ 13:28:48
Postat av: evans

Hej! Vilken rolig idé att ni alla har en blogg tillsammans! Jag har verkligen legat på latsidan när det gäller allt som har med bloggande att göra, men nu kändes det som att det var dags att kolla runt lite och se vad som händer :) Kul att läsa om er resa till Paris! När mamma fyllde 50 fick hon en resa dit av mig och pappa och sedan dess är hon såld. Nu åker hon dit minst en gång per år.



Ha det så bra!

2011-01-24 @ 18:13:33
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Malle

Jag bara älskar Julians mössa, den är jättefin!!!!!

2011-01-24 @ 18:42:57
URL: http://mystepsisters.blogg.se/
Postat av: Madde

Va roligt att höra om resan! Det låter ju som om Ni hann med en massa skoj! Jättefina bilder!!



Jag skulle jättegärna hänga med dit nån gång! Disneyland låter ju perfekt!! :)



Jag vet inte om sniglarna såg så trevliga ut, men kul att testa sånt! Modigt gjort! :)

2011-01-24 @ 22:14:35
URL: http://mystepsisters.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ääääntligen Lilian!!! Jag har längtat efter att få höra om hur ni haft det :) Kul att få se alla kända byggnader på bild.



Tycker också att Julian har en snygg mössa!!

2011-01-25 @ 14:45:46
Postat av: Lilian

Ja, mössan är skitsnygg!:o) Han fick den av Modo i julklapp:o)



Ja det var en härlig stad med myyyycket att se!:o)



Vad roligt att du hittat hit, Anna!:o) Häftigt med din mamma, att hon blev frälst menar jag!



Klart vi måste åka till Diseyland!:D Jo, du skulle nog gilla sniglarna, Madde. Särskilt om du bara fick smaka utan att behöva se vad de var förpackade i ;o)



QL Jenny! Det tog visst lite tid både innan jag kom till skott och när jag skulle lägga in bilderna...;o)

2011-01-25 @ 23:55:34
Postat av: annika nilson

Vad härligt ni verkar ha haft det på eran resa och ni hann med alla de saker jag oxå skulle vilja se. Kanske kan vi få höra mera och se lite foton därifrån när vi ses, för jag vet ju att du är duktig på att fota...ha ha.

Vi funderar ev på att hojja ner till sommaren, vi får se, men jag har i många år velat se Paris och Frankrike överhuvudtaget. Det blir därför extra roligt att få ett referat av er...Kram på er

2011-01-26 @ 14:54:15
Postat av: Hanna

Visst e Paris underbart!! :)



Tack for att du tror pa mig och mitt nya jobb!

Behover det!



Hoppas allt e bra med er!



Kramar!!

2011-01-27 @ 10:44:31
URL: http://hannaslifeinireland.blogspot.com
Postat av: Lilian

Syster: Hi hi, jo, några kort blev det väl ;o) Jag tycker absolut att ni ska åka dit och på våren/sommaren är det säkert extra fint med grönska o dyl. Kramar!!!



Hanna: Ja, verkligen!:o)



Klart jag tror på dig, Hanna! Du är ju grym!:o)



Kramar!!



2011-01-27 @ 15:15:52
Postat av: Magnus

Grattis till ketchup Julian!!!

2011-01-30 @ 10:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0