Mallorca

Ja, en månad har gått sedan jag skrev ett inlägg här sist... tiden går fort... eller jag kanske bara inte har tagit mig tid att skriva helt enkelt.... jag är in och blir superglad när Ni andra berättar om Era liv men tar mig inte den tiden.... måste bli bättre!! Jag har ju som haft jättemycket att berätta om egentligen!!

Nu har det ju gått så länge sedan vi var på Mallorca, men jag tänkte ändå visa lite bilder och berätta om vår resa ändå. Ni som redan hört det 1.000 gånger får väl hoppa vidare....

Vi planerade ju som sagt den här resan och bröllopet redan under julledigheten 2009, och hamnade av en slump på Mallorca. Vi var inne på att resa till Grekland eller Italien eller nåt exotiskt land, Aruba tror jag att vi pratade om också. Men vi blev rätt bekväm, och det var ganska krångligt att få till en vigsel på många ställen. Så vi kom in på Svenska kyrkans hemsida på Mallorca, och tyckte att det lät himla bra! Så det var bara att boka in det då!

Vi var tänkt att berätta det hela, var inte tänkt att det skulle vara hemligt, men det kändes så gruvsamt om vi skulle berätta, då skulle vi säkert ha blivit mycket mer nervös!! Sen har vi ju kunnat berätta att vi skulle ut och resa, för det har vi ju tänkt på länge, men mamma och pappa tjatade ju att de ville att vi skulle åka utomlands tillsammans.... kunde ju inte säga att vi ville åka själv....

När vi skulle in till Östersund och titta på ringar så följde Kajsa och Tobias med. Först sa Kalle att de inte fick följa, han snäste åt dom att vi ville åka själv!! Men sen fick han ångest och sa att de skulle följa. Och då berättade vi om våra planer för dom. Så de var de enda som fick veta. Men de har hållt tyst och det var bra gjort!! :)

Vi smög i alla fall iväg fredag kväll den 27 augusti, vi åkte med bussen från Skarpås in till Östersund och tågstationen, där vi åkte nattåg till Arlanda. Var framme där vid 3 på morgonen. Ungarna fixade det hela väldigt bra, de sov bra på tåget, och var bra trött när vi kom fram, men det gick bra. Flyget till Mallorca gick 6.45 på lördag morgon, och resan tog 4 timmar. Det var inga problem på flyget heller för grabbarna, de var helnöjda. Kalle dock fick ont i öronen.....

Vi bodde på ett hotell som hette Viva Blue i Alcudia, det var ett jättefint och fräscht hotell som var väldigt barnanpassat! En stor pool där både barn och vuxna var, samt ett särskilt barnpoolsområde med rutschkanor och andra skojsigheter.  Vi hade halvpension och hade alltså frukostbuffé och middagsbuffé. Och vilka buffér!! Massor av god mat. Champagne fanns till frukost varje morgon...! :) samt att det fanns ju goda drinkar i baren....!

På måndagen den 30 augusti var det alltså dags... på förmiddagen var vi ute vid poolen och badade och solade, ja, det blev inte så mycket solande, det kom regn..... här åker man till söderut för att garanterat få sol på sin bröllopsdag, och så börjar det regna.... Men det var mest lite småskvättande och höll inte i sig så länge, som tur var! Men säger de inte att det ska regna på bröllopsdagen för att tillbringa lycka......?

Vid kl 13 kom en kvinna och hjälpte mig att sminka mig och fixa håret.  Sen blev det helt plötsligt bråttom så vi slängde på oss kläderna och drog iväg i taxi till Alcanada, ca 10 min med bil från Alcudia, där vi skulle träffa prästen kl 15 på en restaurang. Där hade vi ett "vigselsamtal" då vi pratade lite allmänt, samt att prästen frågade lite om vad vi var för personer, vad vi såg hos varandra, osv. Det var en väldigt trevlig präst som nyss hade kommit ner till Mallorca med sin familj och skulle jobba där. Han hade även med sig min brudbukett och två små buketter till Joel och Jesper. Jag hade beställt de i samband med bokningen av vigseln, en fin bukett med röda rosor.

Vi var ju även tvungna att ha två vittnen, och de måste vara över 18 år och svensktalande. Vi hade ju bokat in en fotograf också, och hon var svensk, så hon fick agera det ena vittnet. Sen var vi lite brydd hur vi skulle göra med det andra vittnet, men vi mailade Fritidsresor och frågade om inte de hade någon som ville ställa upp och hjälpa oss, och det var en snäll reseguide som ställde upp och kom till vigseln, för 10 minuter! Hon kom med en flaska champagne och ett halsbandssmycke av en mallorcapärla. Jättesnällt!

Vid själva vigseln, som var den korta versionen, och tog kanske 7 minuter, max, så vägrade Joel och Jesper att stå med oss. Det var inte direkt en sandstrand där, ganska stenigt, och lite klippigt. Inte brant ner till havet, men grabbarna var ju och sprang bortöver mot havet, så vi var lite okoncentrerade kan man säga vid vigseln!! De fina buketterna grabbarna hade, var inte lika fina efter en stund. När vi fotograferade efter vigseln, så hade Jesper kvar tre spretiga rosor av sin bukett, och Joels var väl hälften så stor som från början..! Jespers stackars tre rosor försvann senare, men Joel fick med sig sin bukett hem till Sverige i alla fall!

Johanna, som fotograferade oss, var väldigt duktig! Vi tog säkert 200 bilder där efter vigseln. Det blev lite jobbigt till slut, men några blev ju faktiskt ganska bra.

Sen tog vi taxi tillbaka till Alcudia igen, till gamla stadsdelen, där vi bokat bord på restaurang Sa Placa.  Blev tyvärr inte så imponerad av restaurangen, men väldigt trevligt ändå! Joel och Jesper åt spaghetti och pizza, och jag åt nå lammkött, inte jättegott, men helt ok. Kalle åt grilltallrik, som var ok. Efter middagen åkte vi tillbaka till hotellet där vi bara var på hotellrummet och mös och drack champagne!

Sen var det bara att slappna av på resten av semestern, och bara njuta av solen och värmen! Joel och Jesper ville helst bara bada i poolen, men vi var även på stranden vid havet också. Jag njöt av havet, det var så underbart skönt!! Vill åka igen snart!! Tyvärr går ju en vecka väldigt fort, men vi hade verkligen en toppensemester. Grabbarna pratar om Mallorca ofta, och vill åka tillbaka och bada. De blev riktigt duktiga i vattnet!

Så nu laddar Kalle och jag inför nästa resa, så vi har börjat på spanskakurs!!