Här händer det grejer!

Hann knappt kliva upp och gå till jobbet igår förrän det hände grejer som jag inte alls förväntat mig! Som ni kanske vet har det varit ganska härjigt i mitt arbetslag med struliga och oroliga barn. Vi har pratat mycket om hur vi ska göra för att det ska bli bättre och ca 1 månad före jul så gjorde vi en nödlösning. Fyra av de stökigaste grabbarna fick ingå i en liten grupp.

Men det var ingen hållbar lösning i längden så vi har lagt ner mycket tid på att diskutera hur vi ska göra framöver. Igår hade vi planeringsdag och helt plötsligt var det som om alla pusselbitar föll på plats. Vi hade typ 5 förslag som vi diskuterade fram och tillbaka och till slut bestämde vi oss för att göra om klasserna! Så nu är jag inte längre lärare för de barn jag hade förra terminen utan 12 nya. Vi ska ha tre lite större klasser och en mindre vilken jag alltså ska ha tillsammans med Dennis som hade den lilla gruppen före jul. Han fick nämligen fortsätta fram till sommaren. Den mindre klassen som jag ska ha innehåller 12 mycket charmiga men trasiga barn på många sätt som vi ska jobba med. Naturligtvis ska vi ägna oss åt lärande men den större delen av tiden kommer att ägnas åt social träning och stärkande av självkänsla.

Känns otroligt spännande och jag tror mig vara rätt kvinna för uppdraget ;) Fick frågan av rektorn vilket måste betyda att hon tror på mig och det har gett en del råg i ryggen. Jag är ju bra på det här med att få barn att känna sig trygga och stärka dem i deras tro på sig själva. Tror på grabbarna (för det är bara killar i klassen) och ser mycket positivt i dem, vilket inte alla gör. I och med att de är få och vi är två vuxna kommer vi att kunna arbeta med deras svårigheter på ett helt annat sätt än vad vi kunde göra tidigare. Alla små framsteg som görs kommer att kännas så positiva eftersom man vet att det kommer göra skillnad i deras liv på lång sikt.

Samtidigt som det är spännande är jag även medveten om att det kommer bli tufft och jag ska försöka inte nedslås av eventuella motgångar. Många möten med föräldrar och socialen kommer det säkert att bli. Men eftersom jag är en positiv människa av naturen så tror jag att det här kommer att bli bra :)

Nu har jag fått bubbla ur mig lite så då känns det ju ännu bättre ;)
Kram!

Kommentarer
Postat av: Madde

Va roligt! Känns som ett perfekt jobb för Dig!! Hoppas att det går bra! Kram

2010-01-08 @ 15:42:54
Postat av: Malle

Håller med Madde till fullo:) Gick det bra att köra hem? kram

2010-01-08 @ 16:03:32
Postat av: Jenny

Hoppas det :) Gick bra att köra. Olle fika välling när vi åkte från Gika kl 19 och somnade direkt och sov sen hela vägen till Eskils. Vi var framme 23.45 så han var en duktig Strudel!

2010-01-08 @ 23:26:40
Postat av: Lilian

Håller med M&M! Håll oss underrättade!:o) Kram

2010-01-09 @ 22:13:24
Postat av: Marika

Åh, vad jag önskar att alla trasiga barn fick ha en lärare som dig. Det skulle göra många socialarbetare, poliser och kriminalvårdare arbetslösa i framtiden!!! ...och vad bra att det finns det "rätta" tänket på din skola!

2010-01-11 @ 21:01:27
URL: http://www.ottossonsfyra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0