Dubbla efternamn??

Det här är mest till dig Lilian, Gika tyckte jag kunde ringa men då sa jag hon svarar ungefär var 15: e gång man ringer, hihi. 

Vi håller på att diskutera efternamn och Gika kom med den braskande nyheten att man inte kan heta dubbelt??! Jag hävdade att det kan man visst för visst heter Lilian Olofsson Söderman? Enligt Gika så heter man som det sista namnet och ett eventuellt barn kan inte få båda namnen. Så alltså valdes Söderman aktivt åt Julian för annars hade han fått heta Olofsson. För visst hette du Lilian det i början?

Gick bra att köra så nu sitter jag och hoppas på att Minata ska vakna någon gång. Hon sover som en gris :)

Kram igen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Man får inte ha bindestreck mellan dem, så Olofsson är ett mellannamn och Söderman är själva efternamnet. Alla myndigheter skriver dock alltid ut båda...:o)



Hi hi, nu svarar jag väl ändå "ofta" i jämförelse med tidigare ;o)



Nyp henne lite i tån så vaknar hon säkert!;o) Så fantastiskt toksöt ser hon i af ut att vara, Minata!!!:o)

2010-01-22 @ 22:22:57
Postat av: Anonym

Vi var ju gifta och bestämde att han bara skulle heta Söderman. Glömde svara på det...;o)



Kramis!:o)

2010-01-22 @ 22:25:54
Postat av: malle

jag har flera barn på jobbet som har efternamn efter båda föräldrarna, sen om det heter mellan eller efternamn spelar ju ingen roll, men tolkar det ju som efternamn, eller?

2010-01-22 @ 22:32:52
Postat av: lILIA

2010-01-23 @ 19:36:37
Postat av: Lilian

Ja, man kan ju ge barn mellannamn också, men det är alltid det sista som är efternamnet. Jag tror att regelverket tillkommit för att undvika att barn ska få så många efternamn. Jo om man inte läst reglerna så tror man ju att båda är efternamn (vilket man kan tro eftersom de kommer efter förnamnet ;o)) och hur många går in och läser de här reglerna om man inte behöver??? Så här skriver iaf Skatteverket:



"Mellannamn är ett namn som du kan bära för att visa din samhörighet med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för dig som bytt till din makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamnet bär du mellan för- och efternamnet. I folkbokföringen får inga bindestreck mellan mellannamn och efternamn förekomma. Där markeras vilket namn som är ditt mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering."



Det sista de skrivit här antyder ju nästan att det är ett efternamn i af...;o)

2010-01-23 @ 19:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0