Baconinfluensa

På mitt jobb erbjuder de att en sköterska kommer direkt på jobbet och vaccinerar oss mot svininfluensan. De e ju jättebra, men jag vet inte om jag vill vaccinera mig?! Jag känner mig skeptisk till att spruta i mig något som framtagits ganska snabbt, och som inte har prövats så väldigt länge. Sen är ju inte jag i någon riskgrupp, jag är ju sällan sjuk mer än lite förkyld. Men samtidigt känner jag ju att kanske man borde göra det för barnens skull. Om jag får det så får ju troligen mina barn sjukan. Å det skulle ju inte förvåna mig om min lilla olycksfågel blir drabbad, som blir drabbad av det mesta annars. Hur ska man göra??!

Kommentarer
Postat av: Marika

Jag tycker att alla ska vaccinera sig med tanke på dem man kan smitta! Jag skulle ha svårt att förlåta mig själv om jag spred smitta vidare till någon som inte klarar sjukan lika bra som jag - som tex små barn, någon gravid - eller någon annan i riskgrupperna. Tveka inte! Vi måste tänka solidariskt! Jag tror inte att det här vaccinet är nå "farligare" än vaccinet mot vanliga säsongsinfluensan. Jag hoppas att alla runt mig och min familj vaccinerar sig - nu när faktiskt möjligheten finns på ett enkelt, gratis och smidigt sätt!

2009-10-15 @ 21:43:25
Postat av: Malle

Lessen men jag kommer inte att göra det:(

2009-10-15 @ 21:53:53
Postat av: Marika

Men Malle!! Hur kommer det sig? Du som träffar hur mycket folk som helst! Tänk OM du smittas och så sprider du det vidare till en liten lung-klen stackare! Visst - det är inte alls säkert att influensan kommer att spridas så som de befarade från början, men vi kan också förhindra att sprida den genom att vaccinera oss!!! Än en gång - det är inte vi själva som är viktigast här!!

2009-10-16 @ 09:37:34
Postat av: Mathias

Fattar inte hur medierna kan ha lurat så mycket folk att tro att vaccinet skulle vara FARLIGT? Fattar inte hur detta går ihop? Man kan vara säker på att innan ett vaccin kommer ut på marknaden så är det testat till förbannelse, inget som gemene man behöver vara orolig för iaf...



Håller med om att det är en solidaritetsfråga. Speciellt Malle som träffar så många barn på dagarna...



Hoppas jag inte låter hård ;-)

2009-10-16 @ 17:14:28
Postat av: Malle

Det är lugnt Mathias:) Nu vet jag vad ni tycker och ni vet vad jag tycker! Och jag kommer fortfarande inte att vaccinera mig eller mina barn!

2009-10-17 @ 19:24:10
Postat av: Mathias

Men varför tror du det är farligt? För att du läst det i aftonbladet eller att grannen har sagt det? Ingen av dessa källor går att lita på...

2009-10-17 @ 20:10:58
Postat av: Mathias

Förlåt, det var ju Madde som tror det är farligt såg jag nu. Du har ju inte ens gett en anledning! ;-)

2009-10-17 @ 20:12:00
Postat av: Jenny

Tycker också det här är svårt! Ska man vaccinera sig eller inte?! De har ju faktiskt gått ut med att det här vaccinet inte är utprövat eller testat till fullo och det tycker jag känns lite oroligt. Ibland tänker jag att det vore skönt att få den här influensan, bli rejält sjuk några dagar för att sen ha ett fullgott skydd i typ 10 år tills den har muterat utan att behöva vaccinera mig. För jag kommer ju mest troligt att klara mig bra.



Sen ska man ju inte heller tro att man inte för smittan vidare bara för att man vaccinerat sig! Man är ju samma smittspridare oavsett vaccination eller inte. Enda skillnaden är ju att man inte blir sjuk själv! Det är ju inte så att man trär en kondom över kroppen i och med att man vaccinerar sig...

2009-10-18 @ 19:01:57
Postat av: Madde

Åh va härligt med många synpunkter!! :) För det första tror jag inte direkt att det är farligt, det har jag inte skrivit. Men varför ska man bara snällt ställa sig i kö för att spruta i sig något medel för att världen säger så? Det är klart att vaccinet är prövat i massor, men samtidigt vad kan det bli för konsekvenser sen? Livmoderhalsvaccinet som är ganska nytt har skördat några liv, samt att många har blivit sjuka av det. Är det något bättre att riskera det? Jag har ändå, trots det, funderingar på att vaccinera mig nu... men har inte bestämt mig än!!

2009-10-19 @ 20:54:52
URL: http://mystepsisters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0